Ik blijf altijd graag dicht bij m’n eigen ervaring, en als ik merk dat het irritant is dat ik als geld bestedende consument online niet meteen kan zien hoeveel een strekkende meter betonschutting kost, maar dat ik na het invullen van een lange lijst met m’n wensen drie dagen kan wachten op een op maat gemaakte offerte, en pas dan kan vergelijken of een houten schutting een betere optie is, denk ik: prijslijst niet online? Doei. Geen business for you. Van mij.
Online is online. Je mist echt business als je in de online wereld je kaarten tegen je borst houdt. Wees gewoon transparant, de kans is veel groter dat mensen contact met je opnemen voor je service of je product. En als ze geen contact met je opnemen scheelt dat een telefoontje waar je toch niets aan hebt. Precies die telefoontjes waarin na een half uur informeren en kennis delen, sorry kennis weggeven gevraagd wordt naar een offerte. Die vervolgens de prullenbak in gaat.
Waarom je je prijslijst online zou moeten zetten? Waarom juist niet? Wat is de reden om je prijslijst NIET online te zetten? Dat je dan wel gewoon door een tussenpersoon of bureau ingeschakeld wordt? Die dan meer dan een normale marge kan blijven vangen op jouw dienst. Daar doe je toch gewoon geen zaken meer mee? Scheelt een hoop gezeik.
Ik ben nu in m’n zevende jaar van m’n eigen onderneming, en vanaf het begin heb ik mijn prijslijst online staan. Veel kritiek op gehad, ook best onzeker over geweest, want ja, niemand deed het, iedereen deed geheimzinnig, ook m’n vader adviseerde me geen prijslijst open en bloot op internet te zetten… want ja jongen ook je concurrent kijkt mee.
Ja, en?
Leer om die concurrent nou eens business te gunnen, om die concurrent te zien als iemand die jou iets kan leren en waar jij iets aan kunt leren, om mee samen te gaan werken, om groter te groeien en beter te worden. Weg met die concurrentie-gedachte. Samenwerken aan mooie dingen, daar gaat het om.
Aan het eind van je leven weet je dat het niet gaat om je business. Om geld. Het gaat om mensen met wie je samenwerkt, voor wie je mooie producten maakt, om het fijne werk dat je doet, waar je zelf voor hebt gezorgd en waar je trots op bent.
Sorry, ik dwaal af… De belangrijkste reden om je prijslijst online te zetten: het levert je meer business op, dikke punt. Een klant die online kan zien wat je doet en voor wie je hebt gewerkt wil vast met je in zee gaan, als ie maar weet hoeveel dat gaat kosten.
Experimenteer er dus gewoon mee, zet je prijzen online, verdien meer geld. Kijken of het lukt. En lukt het niet, wordt je jaaromzet niet meer dan het jaar ervoor, dan haal je het er toch weer gewoon af. Geen hond die daar problemen mee heeft. Alles verdwijnt op internet, echt.
Maar leuk dat je het vraagt. Mijn prijslijst?
Portretvideo: 2,5 minuut video >> € 1000,-
250 voorbeelden op Vimeo (sinds 2005) >>
Eventvideo: 2,5 minuut video bij opnametijd 2 uur: € 1000,- >> 4 uur € 1250,- >> 6 uur € 1500,- >> 8 uur € 1750,- >> 10 uur € 2000,- enz…
128 voorbeelden op Vimeo (sinds 2005) >>
Eventfotografie (bekijk 177 producties)
1 dagdeel fotograferen: € 750,-
2 dagdelen fotograferen: € 1250,-
Ik kan me niet voorstellen dat € 1250 voor 2,5 minuut video het heel erg goed doet 🙂
Klopt Henk, de meest recente prijsverhoging voor de portretvideo’s hebben het inderdaad niet goed gedaan. Hopelijk is dat op het oude prijsniveau weer te herstellen. Thanks.