Hoe het basisonderwijs met z’n tijd mee gaat. Er blijft veel kritiek bij ouders op onderwijs met gebruik van tablets, vaak gebaseerd op angst voor het nieuwe, ‘gebruiken ze nog wel een pen’. Op veel scholen dient het tabletgebruik ook meer de docent dan de leerling, en wordt met inferieure tablets gewerkt.
Eén onderwijssysteem heeft het beter begrepen: O4NT, Onderwijs voor een nieuwe tijd… in de volksmond bekender onder de naam Steve JobsSchool of iPadschool.
Daar draait het juist niet overwegend om het iPad-gebruik, maar wordt de iPad effectief ingezet. Op een manier waar de jonge leerling zelfredzamer wordt, en de docent het proces van het kind (digitaal) kan volgen, en niet de hele tijd iedereen (fysiek) hoeft te controleren. De docent houdt daarmee meer tijd over voor haar kerntaak: beter lesgeven.
Ik maakte vorig jaar zomer opname voor een video over deze O4NT benadering van de basisschool, met Rob Captijn die de regie deed en de montage. Wat mij persoonlijk raakte was de mate van betrokkenheid van de ouders bij het kind. ‘Alles’ is te volgen, via de iPad. Als je een kind hebt die uit zichzelf niet veel vertelt, weet je door de iPad waar het mee bezig is, en hoe ver het is. En je hebt niet hooguit 4 of minimaal 2 keer per jaar een 10 minutengesprek, maar iedere 6 weken (!!!) een halfuur (!!!) met je kind en de begeleider (coach). Waarin de 6 weken worden nabesproken en de 6 weken die komen gaan, worden doorgenomen.
Ouders, neem even een kwartiertje de tijd.
Wist je dat ik de sites gemaakt heb? Leuke samenwerking voor een prachtig project!