Tien jaar geleden zag het leven er heel anders uit, alles was nog overzichtelijk, ook op internet en ook op het gebied van internetprijzen: je had een prijs voor ‘de beste banner’ en één voor ‘de beste website’. Nu is de lijst van prijzen uitgebreid van 2 naar 13 met categorieën als beste online campagne, website concept, mobiele-, crossmedia-, interactieve video concept, gaming concept, om over beste design, content, media-inzet en innovatie nog maar te zwijgen. Welkom bij de SpinAwards.
Stephan Fellinger, sinds 2001 voorzitter van de Stichting SpinAwards hoeft natuurlijk niet uit te leggen waarom er zoveel prijzen bij zijn gekomen. De internetindustrie is zo sterk en snel veranderd dat het aanpassen daaraan vereist dat je segmenteert in meer prijzen. “Het doel is daarbij hetzelfde: wij willen heel duidelijk zowel aan opdrachtgeverskant als aan de creatieve bureaukant mensen inspireren met het mooiste werk dat in Nederland wordt gemaakt.”
Een groot compliment wat hij van mensen krijgt het winnen van een prijs is dat ze door die prijs meer budget hebben gekregen. “Of iemand als Harry Dekker van Unilever die zegt dat hij helemaal geïnspireerd raakt als hij ziet hoeveel er op dit interactieve vlak gemaakt wordt: ‘wij moeten veel meer met interactiviteit gaan doen’. Dat is precies de bedoeling.”
De interactieve branche is een heel diverse branche: je hebt de game-industrie, mobiele industrie, de reclame-industrie en binnen de internetwereld heb je ook weer allemaal subwerelden. “Het leuke is dat al die mensen bij de SpinAwards uitreiking en de SpinAwards jurydagen als het ware over hun eigen schutting kunnen kijken bij anderen in de tuin. Innovatie ontstaat vaak als je iets dat in de ene bedrijfstak voorkomt toepast in een andere bedrijfstak. Als je je als opdrachtgever met mobiele concepten bezighoudt, maar je gaat naar een categorie kijken als games, of een categorie rondom design waarmee je ook weer besmet raakt met wat op andere gebieden gebeurt.”
Voor de meeste buitenstaanders is het internet één wereld, ook als je kijkt naar prijzen binnen de reclamewereld waarbij sommigen geen en anderen vaak maar één categorie hebben voor interactiviteit of ‘online’. Bij een prijs voor ‘internet op één hoop’ worden appels met peren vergeleken. “Internet is eigenlijk een eilandenrijk als de Malediven: met allerlei verschillende werelden. Alleen al binnen de gamewereld zie je al weer zoveel subwerelden: games voor de iPhone, voor reclametoepassingen, of als opleidingstool, in websites, voor de consoles… alleen dat is al een heel diverse wereld.”
Het grootste gedeelte van het internetlandschap begeeft zich volgens Fellinger inmiddels onder water, als een ijsberg. “Meer dan 75 procent van het werk dat gemaakt wordt ziet men ook pas als ze de SpinAwards cases door gaan kijken.
Oorspronkelijk zijn de SpinAwards meer dan tien jaar geleden ontstaan als een prijsuitreiking bij een jaarlijks congres van NetEvents. Die partij is in 2001 failliet gegaan en Stephan Fellinger heeft samen met Hennie van Velzen en Huib Maaskant het merk meteen overgenomen en nieuw leven ingeblazen. “Een van onze eerste wapenfeiten was het openbaar maken van de jurydagen, waardoor iedereen kan meekijken wat er allemaal gemaakt wordt. Dit zijn we nu aan het doorvoeren op de website. Alle inzendingen die we binnenkrijgen vormen op den duur een digitale schatkamer. Per 1 oktober heeft de stichting SpinAwards iemand in dienst die zich fulltime bezighoudt met het openbaar maken van die database op de website.”
De stichting krijgt jaarlijks honderden inschrijvingen binnen, waar overigens voor betaald dient te worden. “Van dat geld financieren we de open kijkdagen mee en de stichting zelf. Het idee is ook dat als je investeert in je inzending, dat je ook investeert in je branche. We zijn een stichting dus al het geld dat binnenkomt wordt ook weer teruggestopt in de stichting. Inzendingen starten in januari en eindigen in februari.”
Het gaat bij SpinAwards om drie zaken: creativiteit, effectiviteit en interactiviteit. De inzenders zijn divers: van omroepen tot uitgeverijen, non-profit instellingen, reclamebureaus, maar ook freelancers. “Daarom zijn we ook geen reclameprijs. Juist die diversiteit aan inzenders geeft weer hoe divers en kleurrijk die wereld is.”
Kopen of krijgen van aandacht
Fellinger: “In het verleden ging het vaak over campagnes maar dan heb je het over betaalde aandacht. Op internet gaat het veel meer om het fenomeen ‘krijgen van aandacht’. Het krijgen van aandacht is veel moeilijker. Dat een commercial die voor heel veel geld geschoten is en op YouTube maar 311 bezoekers trekt, geeft precies het verschil aan van aandacht kopen en aandacht krijgen.”
Fellinger heeft het ook in de presentaties die hij geeft als spreker vaak over de aandachtparadox: “We willen aandacht van onze partner, van onze klanten, van onze collega’s, van onze baas en onze baas wil weer aandacht van ons, klanten willen weer aandacht van bedrijven, bedrijven weer van hun klanten… En het bijzondere is nu juist dat iedereen steeds meer aandacht wil, maar steeds minder aandacht geeft en krijgt, dat de aandacht per persoon aan het afnemen is en je alleen nog maar op twee manieren aandacht krijgt: je moet relevant zijn, of plezant. Dat is ook het verhaal van betaalde aandacht en gekregen aandacht. Aandacht krijg je alleen als je relevant of plezant bent. Betaalde aandacht is een kwestie van zendtijd inkopen rondom het journaal of een advertentie in een krant, maar dat zegt nog niets over of er ook echte aandacht voor is.”
Dutch Digital Days
Stephan Fellinger voert gesprekken met partijen voor de oprichting van een nieuw initiatief: Dutch Digital Days, de Week van de interactieve communicatie. “We willen de agenda’s afstemmen van een aantal organisaties die bezig zijn rondom interactiviteit. Het prijzencircus is altijd in het voorjaar. Als je die evenementen nou met elkaar laat samenwerken, bijvoorbeeld door ze op het gebied van marketing samen te laten werken en elkaars doelgroepen te attenderen op elkaars evenementen ontstaat er een soort paraplu waar je binnen een tijdvak van twee weken of een maand allerlei soortgelijke evenementen kunt bezoeken. Naar analogie van de Amsterdam Fashion Week. Of platgezegd hetzelfde idee als een meubelboulevard. Je gaat met je verschillende producten in dezelfde groep bij elkaar zitten omdat dat voor je doelgroep drempelverlagend en makkelijker is.
Fellinger weet dat voorjaar 2010 te vroeg zal komen om dit in de uiteindelijke grote vorm voor elkaar te krijgen, dus waarschijnlijk zal het dan in een heel kleine eerste vorm komen, maar hij is ervan overtuigd dat in 2011 Dutch Digital Days een feit is. “Juist innovatie ontstaat daar waar je mensen uit verschillende werelden bij elkaar zet. We gaan proberen om dat met de DDDays voor elkaar te krijgen.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen in de Webguide van High Profile Uitgeverij BV.
Kijk op webguide.nl voor meer informatie.