Het is meer dan zes jaar geleden dat ik door Hans Mestrum gewezen werd op een toen kersverse presentatie van Steve Jobs. Ik weet nog dat ik deze tekst las met kippenvel en tranen in m’n ogen, de eerste keer, maar ook de vele keren daarna.
Ik besteedde er meteen aandacht aan op mijn weblog die ik toen had (klik hier voor die blogposting) en in de FZ Nieuwsbrief die toen uitkwam. Daarop heb ik veel mails gekregen, van mensen uit de eventbranche die diep onder de indruk waren en me bedankten voor die mooie tekst. Ik zie soms nog wel eens dat deze mensen het motto ‘Stay hungry stay foolish’ gebruiken in hun online profiel. Erg leuk.
Het werd overal gepost, en Hans postte ‘m als eerste op Marketingfacts (klik hier), via Frans Nauta lees ik nu.
Ik ging ineens alles sympathiek vinden aan producten van Apple, ik had Steve Jobs echt leren kennen door deze ’three stories of his life’. Storytelling pur sang. Ik gunde de man met zijn bedrijf zijn succes. En ik wilde onderdeel worden van dat succes (door Apple producten te gaan kopen). Ik maakte de switch van PC naar Mac en kocht in diezelfde maand (geloof ik) mijn eerste MacBook Pro 17″ in een lange reeks van Apple producten.
Een kleine twee jaar later kwam ik toevallig op een site waarop ik Steve Jobs zag met de tekst ‘Stay Hungry Stay Foolish, en het bleek een still te zijn van een YouTube video… dus opgewonden klikte ik ‘m voor de eerste keer aan. Nooit aan gedacht dat hier een video van op YouTube zou staan. Stom natuurlijk, want je moet wel een rund zijn – als Stanford – dat je dit moment niet vastlegt.
Daar heb ik ook meteen weer een blogposting over gemaakt, zowel op mijn eigen weblog (klik hier), als op de weblog van Highprofile (klik hier). En op de EventFlash die daarop volgde heb kreeg ik weer veel reacties op deze prachtige presentatie.
https://vimeo.com/358828
En nu ik dus gisteren weer een beetje aan het terugblikken was in m’n eigen oude weblog, dan kijk ik altijd 5 jaar of langer terug maar wel in dezelfde maand om te zien wat ik rond deze tijd deed of schreef, en kom ik de bron tegen van deze wijsheid: Hans Mestrum dus, die in zijn blogposting verwijst naar die mooie tekst. Dus ik twitter dat even… en wat blijkt: daar waar ik denk dat de hele wereld deze video nou toch wel moet hebben gezien, ik ben ‘m zo vaak op innovatieve congressen tegengekomen als afsluiter van een presentatie (soms betrapte ik met op een ‘oh daar gaan we weer, na zoveel jaar’) bleek dat velen ‘m toch niet hadden gezien.
En zo kwam ik er dus weer eens achter dat als je denkt iets inspirerends of moois te hebben gevonden, om dat niet één keer te delen met anderen, en niet op één platform, maar na een tijd weer te herhalen. Bij dezen. (Met ee n ja.)
same here..
Prachtige inspirerende toespraak.