Page not found. Sorry, but you are looking for something that isn’t here.
Het overkomt me steeds vaker als ik terugblik in mijn ‘vorige’ weblog. En dat is irritant. Linkjes verwijzen naar pagina’s die niet meer bestaan. Reden: wij zijn een groot bedrijf en we flikkeren na een jaar of twee al onze content van onze site om weer lekker fris opnieuw te beginnen. Of iets dergelijks.
Afgezien dat het voor je vindbaarheid in Google niet slim is om dat te doen, het is voor de zoeker ook frustrerend om niets meer te kunnen vinden, binnen jouw bedrijfsnaam. Slechte reclame dus.
Op die manier is mijn volledige online historie bij een grote uitgeverij waar ik zes jaar lang hoofdredacteur was verschwunden. Onvindbaar. Nou ja, bijna alles. Tot het moment dat ik ging bloggen op mijn eigen podium. Oh ja, en de nieuwsbrieven die – thank god – ergens anders werden gehost. (Veritate, bedankt.)
Voorbeeld. Hoeveel bloggers, journalisten of publicisten hebben hoe vaak wel niet gelinkt naar een artikel op zibb.nl? Niet te tellen lijkt me. Nou, al die linkjes gaan nu naar een pagina: deze.
Hoe vriendelijk ook bedoeld. Fijn? Nee.
En daarbij, voor de makers, de journalisten en vakidioten die hun zolen hebben kaalgelopen op beurzen, stad en land hebben afgereden als fotograaf om foto’s te maken van vleestonnen, espresso-appraten of succesvolle ondernemers in hun beste pak, om over de video’s maar te zwijgen, voor hen lijkt het me toch zuur om he-le-maal niets meer te kunnen terugvinden van wat ze ooit hebben gecreĆ«erd.
Nou, waarschijnlijk is de content verplaatst naar de huidige nieuwssites (onder een andere frissere naam en andere URL’s), ik hoop ’t, maar daarmee zijn alle personen die gelinkt hebben, en in Google dus voor traffic hebben gezorgd naar dit platform vergeten. En bedankt!
Beetje zuur, maar vooral jammer… Al die mooie inhoudelijke blogpostings worden nu – steeds vaker, let maar eens op – vervuild met ‘Page not found. Sorry, but you are looking for something that isn’t here.’