Punkmedia Magazine, hoe een online magazine start

Arnhem 1 april 2010 – Het borrelde al veel langer dan ik nu als bron beschrijf, maar vanaf het moment van de ‘Mijn moment’-serie van afgelopen jaarwisseling is het meer en meer gaan leven: het maken van een eigen online magazine. Ik heb nou bijna 5 jaar een weblog, bij TypePad, maar ik merkte dat ik daar beperkt was in mijn mogelijkheden. Ondertussen werd ik in januari opmerkelijk vaak gevraagd voor interviews, presentaties en partnerships in sites en projecten, naast de blogprojecten die ik ver daarvoor al was gestart (hoofdblogger op HSMAI weblog en hoofdredacteur van mkbkrachtcentrale.nl) dat ik vermoedde dat ik dan toch wel iets zou moeten hebben waar behoefte aan is slash een markt voor is.

Rond die tijd nam ik Jasper Jobse en Joey Peters mee in de auto – van Stand-up Inspiration in Toomler Amsterdam naar Arnhem – en al pratende over inspiratie en dromen kwam Joey van de achterbank naar voren: ‘Henk-Jan, je moet eens met Bas Boerman gaan praten. Die kan alles wat jij zegt dat je wilt.’ En dat was een schot in de roos. Bas en ik hebben in no-time deze Punkmedia nieuwe stijl uit de grond gestampt. Ik heb het cms-systeem binnen Joomla! zo optimaal mogelijk onder de knie gekregen en Bas is via twitter, skype en ook telefoon meteen te bereiken als er ‘iets is’. Het is nu precies zoals ik het wil. Mijn droom. Mijn eigen online magazine.

Web_Designer_Bas_Boerman_980

Webdesigner en webbouwer Bas Boerman, die op 1 maart 2011 voor zichzelf is begonnen en Punkmedia.nl als eerst opdracht heeft voltooid, kreeg een prachtige vermelding in Web Designer Magazine (maart 2011) waarin onder meer punkmedia.nl als project is te zien. Ook kreeg Bas en Punkmedia.nl mooie aandacht op de site van de Joomla! community, als de inspiratie van de week (klik hier).

Naast Monique – en dan een hele tijd niks – is Jasper van Impelen in dit hele proces de startmotor geweest om me op weg te helpen mijn droom te realiseren. Niet door alleen maar te luisteren naar mijn ambities en daarop ‘gewoon doen’ te zeggen, maar door drie uur door Utrecht van café De Zaak van espresso naar espresso in café … te wandelen en te praten. Echt de diepte in met zijn ‘Urban Walking’ project waarin hij mensen zoals ik helpt om recht op hun doel af te gaan en datgene te doen wat ze willen doen: hun droom waarmaken.

Wat is je verdienmodel? Ik ben vaak onder het ondernemersvolk die deze vraag op hun voorhoofd heeft staan, en om daar even helder in te zijn: zoals Marco Raaphorst in dit interview over bloggen al zegt: ‘ik zou het liefst een leven willen hebben waarin ik mijn geld verdien met mijn blog’, zo is dat voor mij natuurlijk ook, maar zover is het nog niet en zal het waarschijnlijk niet komen. Ik kies er nu bewust voor om geheel onafhankelijk mijn eigen ding te doen en mijn geld gewoon te blijven verdienen met mijn andere twee passie: fotografie en video.

Het klinkt een beetje te heavy voor wat het misschien lijkt, dat dit mijn droom is, maar ik SPAT werkelijk bijna uit elkaar van de energie om in deze site, dit online magazine mijn ziel en zaligheid te leggen. Ik heb allemaal fijne ideeën, allemaal mensen op het oog die ik wil benaderen om mee te doen, om langs te gaan en te interviewen, om portretten te maken, om mensen uit te lichten die iedereen volgens mij zou moeten leren kennen… Want echt, bij mij en punkmedia draait het om mensen. Er zal dan ook geen foto of video zijn waar geen mensen op staan. Na 40 jaar in dit leven weet ik het wel: het draait om mensen, om persoonlijke verhalen, om emotie, passie en inspiratie. En daar ga ik mee aan de slag.

Een van de dingen die naar boven zijn gekomen tijdens de Urban Walking-sessie met Jasper was dat ik te vaak een mannetje op mijn schouder heb (of had) zitten die tijdens iedere blogposting tegen me zegt: ‘So what?’ of ‘Nou nou, jij bent goed’ of ‘wat hebben mensen er aan om dit te weten’. Dat soort vervelende zinnetjes die me het schrijven onmogelijk maken. Dat soort mannetjes hoop ik van mijn schouder te vegen, om vrijuit de verhalen te kunnen delen die ik wil delen. Bottomline: ik heb geen doelgroep, maar schrijf voor mezelf en hoop dat dat anderen inspireert.

Monique van de Venne, Bas Boerman, Jasper van Impelen, Anna-Maria Giannattasio, Hans Poortvliet, Rob Captijn, Frans Miggelbrink, Simon Renes, Erik Kuperus, Joey Peters, Jasper Jobse, Marco Derksen, Vincent Events, Alain Baars, Toomler, René Wouters natuurlijk, Paul Ridderhof, Sebastiaan ter Burg, Martijn Aslander, Anja Wassenaar, Laura Babeliowsky, Marco Raaphorst, Jeroen Mirck, Hanneke van Stokkom, Erwin Blom, Kyonne Leyser, Mark Veldpape, Richard Kok, Henrike van der Velden en Canon heel erg bedankt voor jullie soms onbewuste inspiratie, kennis, adviezen, skills en overtuigingskracht.

Zin om mee te doen?

Inspiratiebronnen: Nalden.net, Fontanel.nl en ter-burg.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven