Ik was tussen 2002 en 2008 wekelijks in de weer met een online nieuwsbrief, tot 2006 met de FZ Nieuwsbrief en tot 2008 met de EventFlash van High Profile.
Veel geleerd over lees- en clickgedrag van individuen. In de FZ tijd kon ik in het cms-systeem van de nieuwsbrief precies volgen hoe snel en wie (e-mailadres) welk artikel doorklikte. Voor een journalist die altijd maar moest gokken hoeveel mensen eigenlijk zijn blad opensloegen en lazen, was de transparantie van een online nieuwsbrief een openbaring: ik werd gelezen, en ik weet precies door wie op welk moment.
Toptijd!
Maar toch… ook als believer in het fenomeen digitale nieuwsbrief ben ik nu ruim een maand m’n Inbox aan het opschonen: elke (nieuwe) nieuwsbrief die binnenkomt, en waarop ik ben geabonneerd, wordt afgezegd. Ook diegene waarvoor ik heb gewerkt, ook Misset Horeca, en zelfs het mooie Food Inspiration. Alleen de nieuwsbrief van school laat ik nog binnenkomen. Verder laat ik bijna iedereen weten waarom ik me afmeld, want elke afzegging voelt gewoon vervelend voor de maker, weet ik uit eigen ervaring.
(De enige bij wie het niet lukt me af te melden en waar ik dus langzaam een beetje een hekel aan ga krijgen is: Emerce. Dan denk ik: juist Emerce moet toch beter weten… maar nee.)
En kijk nou eens, hoe heerlijk en overzichtelijk mijn afgelopen week in 1 oogopslag is geworden. Alle nieuwe nieuwsbrieven zijn hieruit gefilterd. Elke mail die deze week is binnen gekomen counts.
35 gedeeld door 7 = 5 per dag, met woensdag als topdag, en weekend geheel e-mailloos.
Voor velen zal dit even wennen zijn, maar ik heb niet het gevoel iets te missen en ik kan me veel beter op m’n werk focussen.
Aanrader dus, nogmaals.