Op gevoel. Ik kies toch voor Final Cut Pro X

 

Toen ik 8 jaar geleden, oké precies 7 jaar en 11 maanden geleden, tijdens een tweedaagse hoofdredacteurenmeeting in Hilton Parc Soestduinen hoorde van de toen nog Global Director of Internet Business Peter de Mönnink van Reed Business dat ‘jullie over twee jaar allemaal je interviews doen met een videocamera’ aarzelde ik geen seconde en kocht er vrijwel meteen een.

Toen ik de Eisa Award winning Panasonic had uitgekozen na een maandje online zoeken, wilde ik gaan publiceren, alleen… waarop?

Ik had wel eens vanuit m’n nieuwsbrief gelinkt naar geinige reclame video’s, dus ik wist dat het kon, alleen was nu de vraag: HOE zet ik zelf een video op internet? Niemand die het binnen Reed Business wist. Er waren wel meer met hetzelfde probleem als ik – of eigenlijk was er maar één, Joost Boers, met wie ik al snel werd gekoppeld… wij werden de videopioniers van RBI.

Maar goed, blijkt maar weer eens hoe ‘de top’ iets voorziet dat snel gaat gebeuren en de rest van de organisatie dat net zo koud weer naast zich neerlegt.

Bottomline: niemand kon video’s publiceren.

Mijn zoektocht begon.

En toen ineens was daar: Google Video. Oktober 2005 geloof ik.

Google Video legde me uit hoe ik binnen no time een video online kon zetten op hun platform.

Ik kon nog niet monteren, zette in m’n enthousiasme gewoon m’n eerst video uncut op Google Video (schaamteloos 43 minuten verslag – linkje naar Youtube – van de beurs Festivak 2005, 2 oktober 2005), puzzelde me vervolgens een klein halfjaartje een ongeluk met Microsoft’s MovieMaker, wat erin resulteerde dat ik al snel overstapte van Windows naar Apple. En met m’n eerste Apple MacBook Pro ging ik in iMovie monteren. Ik zat toen overigens in 2006 al bij een andere uitgever High Profile, als hoofdredacteur internet.

Toen ik op 1 januari 2008 met Punkmedia startte heb ik de eerste maanden nog in iMovie m’n ding gedaan. Dat ging best nog oké. Na een cursus Final Cut bij CMM in Amsterdam konden Monique en ik verder aan de slag met ‘echt monteren’.

En nu komt het punt dat ik met het schaamrood rond de kaken toegeef dat ik tot een maand geleden nog steeds in die toen 5 jaar geleden aangeschafte Final Cut Pro versie 6.0.6 mijn video’s monteerde – never to change a winning team zei ik altijd.

En nu, na een trial periode van een maand moet ik kiezen. Tussen twee edit-programma’s: Adobe’s Premiere Pro CS6 of Final Cut Pro X.

In de wetenschap dat andere collega-videomakers en editors zweren bij de nieuwe Adobe, zeker nu die ook in de Cloud voor een maandelijks bedrag is te leasen, kies ik toch voor Final Cut Pro X.

Op gevoel. Zoals altijd. Never change a winning team, ahum…

4 gedachten over “Op gevoel. Ik kies toch voor Final Cut Pro X”

  1. HansiPapparazzi

    Iemand die het over Monique en ik heeft, en niet over ik en Monique, die is gewoon door en door trouw. Dus die blijft bij final cut pro.

  2. Leuk Hendrik-Jan dat je dat begin nog herinnert. Het is inderdaad niet zo’n vaart gelopen (ik ben zelf uiteindelijk ook op Youtube uitgekomen – wat een revolutie betekende binnen de organisatie). Was een schitterende tijd. Nu merk ik nog steeds dat video krachtig werkt en dat het meer mogelijkheden biedt. Maar inderdaad: bewerkelijk (relatief). Aan de andere kant: het maken van tijdschriften is ook bewerkelijk!

  3. Beste Henk-Jan, Ik snap dat dit een zeer lastige keuze is. Persoonlijk gebruik ik Adobe PremierePro CS3 en Final Cut Pro X, voor de ene video is Adobe fijner en voor de andere video Final Cut. Ik heb nooit echt een keuze kunnen maken. Een ding weet ik wel, Windows MovieMaker had ik ook al heel snel af gezworen 🙂
    Groeten, Fabian

  4. Binnenkort op NAB zijn de verwachtingen hooggespannen om te zien met wat voor nieuwigheden Avid gaat uitpakken. Het bedrijf zit in financiële nood. Ook van Premiere Pro wordt wel wat verwacht op NAB. Maar ik koos anderhalf jaar geleden voor … FCPX. En ondanks tegenwind van collega’s en het mediamilieu .. blijven geloven. Vandaag: FCPX is zo intuïtief en creatief aanstekelijk dat je niet meer zonder kan. En voor wie denkt het een pro-versie is van iMovie. Dan ben je geen Apple user en weet je nog minder wat FCPX aankan. Het programma gaat erg diep en breed. Tegen de tijd dat Avid en Adobe de magnetische tijdlijn implenteren zit FCPX alweer een stuk verder dan de concurrentie. FCPX is niet de editor zoals Avid, Adobe of Sony Vegas. FCPX is de editor van morgen, voor een nieuwe generatie filmmakers. En aan het snel aangroeiende aantal plugins voor FCPX weet ik wel zeker .. dit is een blijver en wat voor een. Ook Motion 5 niet onderschatten. Het is bon ton om enkel in After Effects te werken. Ik heb na maanden cursus AE, slechts op enkele dagen sneller in een 3Domgeving leren werken met Motion. Dat zegt genoeg. En ook daar wat plugins betreft .. not a problem. Koppel dan wat kennis en kunde van C4D en in no time doe je meer met Motion dan met VideoCopilots 3D plugins voor AE. En last but not least : nog een dingetje : ik verwacht dat Apple bij de eerstvolgende update (mogelijk in april rond NAB) het audio-onderdeel opvallend gaat uitbreiden. Dan is de cirkel quasi rond en is het zoveel krachtiger en handiger dan FCP 7. En dat was toen terecht de koploper onder de video editing software. Dat is gesproken, toch? 🙂

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven