Weten waar je goed in bent en je daartoe beperken. Niet iedereen is daar even sterk in. Dan moet je af en toe nee verkopen aan een klant. Je verliest daarmee misschien omzet op korte termijn, maar je wint op lange termijn, is de stellige overtuiging van Amsterdam Events Company. Voor al uw stadsarrangementen en feestconcepten in Amsterdam, opgericht in 1996. Het is ook de overtuiging van Maastricht Events Company (2004), dat zich strikt beperkt tot Maastricht en omgeving. En van Utrecht Events Company (2005), voor de regio Utrecht. Sinds dit jaar is er nu volgens het beproefde recept: Rotterdam Events Company.
“Alle Events Companies werken lokaal, dus met kantoren ter plekke en met lokale medewerkers”, zegt John Bes. Hij is oprichter en managing director van Amsterdam Events Company en initiator van de overige Events Companies. “Het is onze kracht dat we specialist zijn. Ik weet bij wijze spreken niks van Maastricht of Rotterdam. Dat moet ik dus niet zelf gaan doen.” In Rotterdam vond hij Daniëlle de Wilde als partner. Zij kent de Rotterdamse eventwereld van haver tot gort. Na haar werk bij Frans Kuil startte ze haar eigen eventbureau en later begon ze samen met anderen ook Rotterdam Business Events. De Wilde: “Dat bedrijf blijft gewoon bestaan en richt zich vooral op maatwerk. Rotterdam Events Company werkt met standaard arrangementen.”
Vieze woorden
Standaard arrangementen? Nog niet zo lang geleden was dat een vies woord in event-kringen. “Je moet niet vergeten dat tachtig procent van het bedrijfsleven gewoon een leuk uitje wil. Daar liggen dus kansen en die pakken we graag”, stelt Bes. “We zijn niet hoogdravend en hebben een laagdrempelig imago. We verkopen fun in the city. Een leuke, blije club voor leuke, blije bedrijfsuitjes, zo kun je ons het beste karakteriseren.”
De Wilde voegt daaraan toe: “Je werkt bij arrangementen met kleine marges. Je hebt daarom een groot volume nodig. Daarvoor gebruiken we de slagkracht, de ervaring en marketing knowhow van Amsterdam Events Company. Neem bijvoorbeeld zoiets als de presentatie van de arrangementen op internet en in brochures. John (Bes, red) heeft dat voortreffelijk voor elkaar. Waarom zou ik dat wiel opnieuw gaan uitvinden?”
Bes: “We nemen ook klanten mee. Wie het ene jaar wat gedaan heeft in Amsterdam, wil het andere jaar wel eens wat in een andere stad. Klanten van Amsterdam Events Company gaan naar Maastricht of Utrecht en vice versa. Daar komt nu dus Rotterdam bij.”
Meerwaarde
De arrangementen van Rotterdam Events Company liggen standaard op de plank. “Maar dat wil niet zeggen dat de arrangementen zelf middelmaat of doorsnee zijn. We zoeken altijd bijzondere arrangementen. We gebruiken bekende highlights van de stad op een bijzondere manier”, zegt De Wilde.
Bes: “Hooguit dertig procent van ons aanbod kopen we kant-en-klaar in. Het merendeel ontwikkelen we zelf. Onze medewerkers vormen ook een meerwaarde. Neem bijvoorbeeld een arrangement met een stadswandeling. Daarvoor zetten we volwaardig opgeleide, lokale gidsen in die we ook nog eens intern trainen. Een VVV-rondleiding stelt nu eenmaal andere eisen dan een stadswandeling binnen een bedrijfsuitje.”
Het aanbod behelst programma’s voor een dagdeel, een hele dag of voor een feestelijke avond en loopt van pastaworkshops in het Oude Noorden tot schilderclinics (‘skyline painting’) in de Euromast, van zeilregatta’s op de Kralingse Plas tot ludieke doe-tochten door de stad en van rondleidingen in de European Container Terminal ECT tot een kijkje achter de schermen in het Nieuwe Luxor Theater. Een aparte vermelding waard is het programma ‘Achter gesloten Deuren’, waarin de deelnemers Rotterdam en haar inwoners leren kennen. De Wilde: “Rotterdammers ontvangen de deelnemers in hun eigen huiskamer of godshuis, winkel of werkplaats, café of eethuis. De klant bepaalt waar we naartoe gaan. De exacte inhoud van het programma wordt in overleg samengesteld. Maar zeker is dat deuren die normaal gesproken gesloten blijven, geopend worden.”
Na het succes van de Events Companies in Amsterdam, Utrecht en Maastricht kan succes in Rotterdam eigenlijk niet uitblijven. Maar Bes en De Wilde zeggen dat liever niet hardop: “We hebben geleerd niet te hoog van de toren te blazen. Maar de voortekenen zijn gunstig, dat wel.”
tekst Paul Schoof foto’s Sandra Broman, Marco Magielse