Ik vind het altijd een intrigerende puzzel. Hoe profileer je jezelf en je diensten?
Ik heb een antenne voor zinnige adviezen die niet voor mij gelden. Zo zijn er adviezen gerelateerd aan Google vindbaarheid. Om de Search Engine te Optimizen kan ik me maar beter aan allerlei regels houden en moet ik schrijven zoals ik niet wil schrijven, koppen maken boven blogteksten waardoor ik beter wordt gevonden dan mijn collega’s / concurrenten en dat ik daarmee meer business aantrek.
On. Zin.
Gisteravond zat ik Critique van Zack Arias te kijken, heeeeerlijk. Zack geeft samen met z’n vrouw kritiek op websites van fotografen (die daar zelf bij hem om hebben gevraagd, vaak met ‘spaar me niet’ als toevoeging). En hij spaart ze niet. Ontzettend leerzaam wat Zack van de gebruikte foto’s vindt, uit technisch en estetische point of view, maar ook wat de fotograaf – in hemelsnaam – wil vertellen met die foto’s of met die website. Gewoon kijken.
https://www.youtube.com/watch?v=SKhBejm_wsg
Wat doe ik als ik zoveel kritiek aanhoor over websites en foto’s? Inderdaad, dan kijk ik naar m’n eigen foto’s en m’n eigen website.
Ik heb net m’n sites Punkmedia, Mijnmoment en Topinnovators door Bas Boerman laten opfrissen en daarmee vooral responsive gemaakt zodat ze op alle devices lekker zijn te lezen… want ik ben er ondertussen wel achter dat op de iPhone nu al en in de toekomst de meeste verhalen gelezen worden. (Tijdens wachttijd.} En LochemDirect, een nieuw project, wordt ook in dat jasje gegoten by the way.
Mijn punt.
Gisteravond heb ik meteen m’n homepage aangepakt. Twee adviezen speelden een rol.
Die van Zack Arias: een fotograaf of beeldmaker laat foto’s of beeld zien, geen tekst.
Die van Aartjan van Erkel waar ik vorig jaar een hele dag Masterclass ‘Onweerstaanbare Website’ voor heb mogen filmen: geef de bezoeker zo snel mogelijk antwoord op zijn vraag: WAT IS DIT?
Aartjan twitterde me vanmorgen ook nog het advies om een duidelijke banaan op m’n site te maken: ‘lees deze tip ook even http://t.co/TQGT5fN5LZ
Dit laatste advies heb ik laten zitten, omdat voor mij niet geldt, vind ik. Ik hoef mijn potentiële klanten niet te verleiden om ze als apen te laten klikken op een banaan. Hoe goed die tip ook is en goed ie ook werkt, bij mij gaat dat niet werken.
Ik krijg mijn klanten door kwaliteit te leveren aan bestaande klanten, die me vervolgens weer in contact brengen met nieuwe klanten. Heb belangrijkste is om klanten te krijgen die bij me passen en bij me horen. De rest die op een andere manier binnenkomt, misschien die ene keer via Google, laat me een keer een kunstje doen, en komt niet meer bij me terug. Prima trouwens.
Bottomline, in mijn geval: mijn homepage laat zien waar ik goed in ben en wat ik het liefst doe: videoportretten. Punkmedia maakt videoportretten.
Wat laat ik daaronder zien: voorbeelden. Een doorgestuurde nieuwe klant die me alleen via een bestaande klant kent wil graag voorbeelden zien. Lijkt me.
En daaronder een Lees meer >> naar wie ik ben, mijn ervaring, en andere blablabla die niet doorslaggevend zijn voor de eerste opdracht bij die nieuwe klant.
Kortom: filter voor jezelf de goedbedoelde adviezen over je profilering. Laat alleen zien wat je graag zou willen doen. En laat je daarmee je beste werk zien.
Kwaliteit boven kwantiteit.
volg je eigen advies dus?
Mooi Henk-Jan en helemaal eens! Betrap mezelf ook nog wel eens op het ‘What would Google do’ denken 🙂