Ik heb enorm getwijfeld tussen de 70-200mm f/2.8 en de 16mm f/2.8 fisheye lens als #mijnlens, maar eigenlijk kan geen keuze maken tussen deze twee geweldige lenzen. Een kleine opmerking vooraf, ik ben begonnen met een Sony camera en lenzen maar ben een aantal jaar geleden over gestapt naar Canon inclusief lenzen. Er is een verschil tussen de fisheye lens van Sony en die van Sigma. De Sony is 16mm f/2.8 en de Sigma 15mm f/2.8 toch heb ik in mijnlens deze even onder één kopje gezet, hoewel de 16mm f/2.8 fisheye van Sony mooier is dan de 15mm f/2.8 fisheye van Sigma.
Met de Sony 70-200mm F 2.8 G SSM heb ik mijn prijswinnende foto Highspeed water gemaakt, en deze foto geeft ook gelijk weer waarom investeren in goed glas belangrijker is dat een body. De foto is gemaakt met een Sony a350 wat een low end camera is. De lens, de Sony 70-200mm F 2.8 G SSM zorgde voor een groot diafragma f/2.8 een ISO van 100 en een sluitertijd van 1/3200, niet alleen het feit dat ik met deze foto Open Web Awards Winners 2009 Flickr Photo of the Year.
http://mashable.com/2009/12/16/open-web-awards-2009-50-winners/ heb gewonnen, maar ook het enorme plezier wat ik met een 70-200mm lens heb gehad.
Highspeed water door Jöran Maaswinkel gemaakt met een Sony 70-200mm F 2.8 G SSM
De 16mm f/2.8 fisheye lens staat op een gedeelde eerst plaats, en daar staat hij niet voor niets. In Oktober 2011 was ik New York, de stad met skyscrapers en als je die van begane grond tot dak op de foto wil hebben dan is een wijdhoek lens een must. Natuurlijk had ik zo’n foto ook met een 16mm wijdhoek kunnen maken, maar juist de vertekening die je met een fisheye lens krijgt, geven mij een extra dimensie aan een wijdhoek foto.
Rockefeller Plaza & Tower door Jöran Maaswinkel gemaakt met een Sigma 15mm EX DG Fisheye Canon
De onderstaande fisheye foto heb ik gemaakt tijdens een evenement van TUI Nederland in de Cruise Terminal Rotterdam. Met de 16mm f/2.8 fisheye en camera op een monopod, de timer aan en het geheel omhoog getild om vervolgens een beetje te mikken om een interessant kader te krijgen. Naast de 70-200mm f/2.8 heb ik mijn 16mm f/2.8 fisheye altijd mee tijdens mijn foto shoots.
TUI Nedeland evenement door Jöran Maaswinkel gemaakt met een Sony 16mm F/2.8 fish-eye
Leuk om te lezen, ik wil ook nog een fisheye.
Wat gaaf zo’n fish-eye! Ik heb nog zoveel lenzen op mijn verlanglijst staan, daar past deze denk ik nog niet bij 🙂
Haha, smaken verschillen, ik heb helemaal niets met vissenogen, vind het een beetje een one tricky pony… Je Highspeed Water foto daarentegen vind ik weer prachtig 🙂