B. Joseph Pine II, de auteur van eventbranchebijbel ‘The Experience Economy’ uit 1999 en recenter het boek ‘Authenticity’, gaat vandaag na een weekje ‘Holland’ weer terug naar Aurora, Ohio in de VS. Woensdag sprak hij een uur in de Grote Kerk in Muiden tijdens’D&B Rosé’, het relatie-event slash de roséproeverij van Dechesne & Boertje. Dat evenement wordt binnenkort door mij samengevat in een videocompilatie, maar na afloop van Pine’s presentatie had ik een kort interview met ‘m.
In zijn presentatie had hij het zoals altijd eerst over de vijf stappen van commodity naar experience, met de gebruikelijke voorbeelden van de gumball machine (kinderen willen niet de kauwgombal, maar de kauwgombal door het apparaat zien gaan, dat is de experience, de kauwgombal gooien ze daarna weg) en het voorbeeld van waardeloze coffeebeans die met het bewerken tot een kopje koffie en het vervolgens uitserveren op het San Marcoplein in Venetië’ tot 15 dollar is gaan kosten. Vernieuwend voor dit publiek was het om zijn visie op de ‘multiverse’ te horen, met daarin als voorbeeld van Neerlands trots in augmented reality Layar. En net op dat moment had ik de camera niet aanstaan, maar nam ik met de loopcamera een totaaltje van de kerk. Om dat goed te maken vroeg ik Joe Pine in het interviewtje daarna naar zijn augmented reality voorbeeld Layar.
(Erg leuk trouwens om na een jaar elkaar niet meer te hebben gezien op de vraag achter zijn rug ‘Is this mister Pine’ meteen de reactie ‘Hey Henk-Jooon! How are you doing’ te krijgen.)