Het moment dat de geïnterviewde in beeld wordt scherpgesteld, de camera al aan wordt gezet en het geluid opgenomen wordt, het moment dat er even niets gebeurt, dat er nagedacht wordt over wat gezegd gaat worden, of dat wordt gevraagd naar wat laatste instructies… het zijn momenten van echtheid. Bij sommige mensen treedt na dat moment een soort verstarring op, of bij overgevoelige types rode vlekken in hals en gezicht – wel lief, ook wel vervelend – maar bij de meesten gaat het ‘goed’. Het moment net voor de opname heeft iets sereens.
Bijna iets verlichtends.
Ik zit wat te pielen, wat te monteren… om maar te kijken of het van waarde kan zijn voor het proces van documentaire maken. En kijken of het wat is. Onderstaande video is dus een soort verkenning.
Ik heb een deadline en dat maakt me zenuwachtig. Gezond zenuwachtig, want ik moet altijd een beetje onder druk komen te staan van die naderende eindstreep. Het project Hidden Champions, waarin ik 14 topondernemers ga interviewen, wereldmarktleiders in hun niche, gaat wat zwaarder in m’n schouders hangen dan ik wil. En dat komt waarschijnlijk door het verwachtingspatroon dat ik mezelf heb aangemeten.
Het moet goed voorbereid worden, prachtig in beeld en geluid worden gebracht, maar de lange 25 minuten video moet ook een opbouw kennen, een spanningsboog die op tweederde of verder naar achteren een hoogtepunt moet zien te krijgen.
En op 12 juni moet de trailer af zijn.
Vanaf 12 april, heb ik mezelf opgelegd, moet de motor op volle snelheid draaien en moeten binnen twee maanden de fundamenten staan en de contouren zichtbaar zijn, van de documentaire die in september live gaat.
Dit is mijn project, in samenwerking met innovatiepromoter Herman Poos bij Syntens, en ik ga hier veel van leren.
Ik ga met een oud-Vara regisseur in overleg, en ik krijg nog ondersteuning van meer professionals die een enorme kennis en ervaring hebben op hun gebied.
Maar tips of meer hulp is van harte welkom.
Benieuwd! Ik weet zeker dat je er iets gaafs van gaat maken. !
Gaaf. Regisseur waar ik vorig jaar mee werkte aan video zei: timing is alles. Denk dat ‘ie gelijk heeft.
Tip? Snoertje van de mic in beeld vind ik wat minder. Anders leg je zo de nadruk op de microfoon.
Tip: zorg voor een goede audio man. Audio is een vak apart. In mijn opinie kun je niet en inhoudelijk interviewen, en 2 of meerdere camera’s draaien en en goede audio draaien. Een of meerdere aspecten gaat er dan onder leiden, omdat je die niet de benodigde aandacht kan geven.
Ik heb net meegewerkt aan een korte film(editor) waarbij een top geluidsman hadden en top audio engineer. Echt goede audio tilt je filmproject naar een niveau. Een Sennheisertje in je 5D is echt minimaal, er is zo veel meer uit te halen met goede apparatuur en iemand die echt weet wat ie doet.
Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar je project, succes!
ik bespeur een liedje. beetje techno van mijn kant. *kuch*
Als ik je kan helpen met Final Cut Pro X, laat het dan weten!
Punk media en Herman Poos: zoveel kwaliteit samen moet wel een prachtig resultaat opleveren.
Als het einde nadert en je wilt een frisse kijk om eventueel feedback te geven: als ik dan de tijd heb, wil ik wel komen kijken. Heb eerder met dat bijltje gehakt: ook een keer een film van een uur vlot getrokken door er in 1 dag 10 minuten uit te snijden en sommige scenes strakker te monteren. De editor kon toen weer vrolijk verder met afronden 🙂
Waanzinnig bedankt voor (morele) steun en aanbod mee te helpen en of mee te denken. Echt prachtig om er een crowd proces van te maken.