Als hoofdredacteur van FZ (2000 – 2006) en Highprofile.nl (2006 – 2008) heb ik veel awarduitreikingen gezien. Veel branche-eigen uitreikingen en ook veel daarbuiten. En in die periode waren vooral de branche-eigen uitreikingsavonden een pain in the ass. Of het duurde gewoon veeeeel te lang (sessies in het Hart van Holland herinner ik me). Alsof het de eventbranche zelf niet lukte om een eigen event neer te zetten waar de hele branche trots op zou kunnen zijn. Vaak verstomde de constructieve discussies over het niveau van de uitreiking doordat de factor geld werd genoemd. Geld was er nooit, dus werd het voor alle partijen een niet serieus bijproduct.
Maar.
Sinds Ad de Haan en consorten de scepter zwaait in de control room van de Gouden Giraffe (en dat is sinds 2008 al vier keer) stijgt keer op keer de branche boven zichzelf uit. Vanmiddag zag ik een medewerker van Heineken Experience achter de bar meekijken met de presentatie van zijn baas. Bij die supergave nieuwe campagnevideo’s zag je deze horecajongen stralen van trots. Diezelfde trots zag en voelde ik vanavond ook bij de Gouden Giraffe uitreiking.
Met Michel en Erik van MIER in de grote hoofdrol van de avond. Dikke chapeau! Erg gelachen.
Dit evenement is het visitekaartje van de eventindustrie. Het laat overduidelijk de kracht van live communicatie zien.
Ik hoorde tijdens de borrel iemand zeggen – Gerdie Schreuders – dat de avond ook ge-livestreamd was… en dat was het twee jaar geleden bij de voorlaatste editie ook. Toen keek ik mee vanaf de bank. Maar dat live aanwezig zijn, met z’n allen in die zaal, maakte het een hele andere – komtie: experience. En het is fijn om dat te ervaren.
Wat ik wel weer kicken vind, is dat ik weer de eerste van de vijf fotografen ben die zijn spul al online heeft geknald. De eerste krijgt de meeste aandacht, mensen. Echt.
HJ, Heel veel dank voor je ‘snelle’ foto’s. Top. heb 3/4 kunnen volgen via de stream (helaas wat storingen). Tot..event’12? Bezoek weer ’s een borrel (16 april)