Niet dat ik zo vaak facturen binnenkrijg, maar als een freelance editor (Jeroen), muzikant (Geert) of Mac-onderhoudsbeurtgever (JoepMac) me een factuur heeft gestuurd, probeer ik het binnen een uur te betalen. Een uur ja. In de hoop dat ze zo enthousiast en goed werk blijven doen voor me, en op sommige momenten even iets harder voor me willen lopen.
Dat doen me weinig betalers na, zeg ik nu zonder pinnig over te willen komen. Maar vanochtend werd ik aangenaam verrast door een opdrachtgever die het heeft begrepen, want bij het zien van m’n zakelijke rekening en de snelle betaling, veerde ik even op van vreugde.
Voor die klant wil ik de volgende keer extra graag extra hard lopen. Zo werkt het nou eenmaal.
Daar is geen woord van gelogen en dat heeft me altijd aangenaam verrast. Dank daarvoor!
Gunstig bij-effect: ik heb je snelheid van betalen (en sowieso de snelheid van schakelen!) meermaals genoemd tegenover anderen. Ook een tevreden opdrachtnemer kan dus een ambassadeur voor je bedrijf zijn.
Denk aan al de rente die je misloopt als je na 90 dagen betaalt 🙂 Kan je toch een kopje koffie (of twee, of drie) bij Café Nescio (zo heet die toch) drinken !
Vooral grote bedrijven zouden dit blog mogen lezen. Betalingstermijnen van 90 dagen zijn geen uitzondering. Funest voor de economie ook, lijkt me.