De dagen dinsdag 23 en woensdag 24 augustus 2005 zijn in mijn agenda met uitroeptekens ingevuld en gaat mijn persoonlijke geschiedenisboek in als revolutionair. Op die dagen ben ik ’s avonds te vinden in het WTC in Amsterdam.
De dinsdagavond voor een lezingenserie van Paul Molenaar, CEO van Ilse Media (onderdeel van Sanoma), zijn collega Michiel Houben die verantwoordelijk is voor Web-log.nl en Hubert Roth, beter bekend als Reet van Retecool.com. Belangrijker was dat ik werd voorgesteld door Hans Mestrum (bevriend blogger en ICT trendwatcher bij Tulip Computers, vandaag met een drie pagina groot verhaal in Emerce, koopt dat blad!) aan Frank Meeuwsen (zie foto), een van Nederlands eerste bloggers, in de blogosfeer bekend onder de naam Frank-Ly (van Rhinofly). Tijdens de borrel op de eerste avond hebben we zeker een uur in het barretje staan brainwaven, vooral over eventblogging en eventblogs – het live verslaan van event door middel van film, audio en tekst (dit kan een revolutie teweeg gaan brengen binnen eventland, starting over twee weken). We raakten niet uitgepraat over van de toekomst van onze verslaving, bloggen.
Frank, wil je meerijden? Ik kom langs Utrecht.
‘Oh, fantastisch.’
Woensdagavond ging ik op de terugweg van Slowworld in Haarlem (afspraak met Simon Werkendam) en ’t Kalfje in Amsterdam aan de Amstel (afspraak met Rob Captijn) van zeven tot negen weer even langs het WTC, dit keer om te luisteren naar Edwin Tromp, directeur Cross Media van Talpa (erg belangrijke functie binnen Talpa) en Michiel Buitelaar, senior vice president Consumer van KPN.
De borrel achteraf was voor mij weer het vruchtbaarste gedeelte. Het werd de ontmoeting met Marco Derksen, de oprichter van Marketingfacts, een gezagdragende weblog over marketing. Marco en Frank kennen elkaar ook al jaren. Marco kende mij ook (via mijn activiteiten met mijn weblog): ‘Ah jij bent Eventbranche!’ en ik ken Marco ook via zijn Marketingfacts, maar nu dus in levende lijve.
En dan blijkt toch weer de kracht van face to face live contact, daar ontstaan weer mooie dingen. Marco wist dat ik met Frank had gepraat over eventblogging, en dat ik met FZ en Eventbranche weblog tot een mooie krachtenbundeling kan komen. Verder werd ik door hem uitgenodigd actief deel te nemen in een soort ‘adviescommissie’ voor een grote aanbieder van weblogs om als professioneel blogger aan te geven waar deze aanbieder zich kan verbeteren. Grote eer. En of ik zin had om iets te doen, of in ieder geval te komen, op het Marketingfacts congres op vrijdag 4 november. Ik hou alles warm.
Jonathan Marks schuift behendig aan bij onze staborreltafel (zie foto), Jonathan is broadcast insultant (ja dat zijn nog eens functienamen) en wijst me op de IBC die binnenkort van vrijdag 9 tot dinsdag 13 september wordt gehouden in de RAI. Ik sal jou een uitnodiging sturen, zegt hij met een licht American accent. Jonathan heeft nog een interessant gesprek met Marco gehad lees ik later op Marketingfacts.
Na al dat geborrel (een biertje, twee cola light) moet er ook getikt worden en dit wereldje jaagt zich enorm op heb ik gemerkt. Het wordt wel van je verwacht dat je er snel bij bent met je posting, dus dat je meteen thuis je computer aan zet en verslag doet – dé sterkte van weblogs (maar volgens Paul Molenaar van Ilse Media gaat het in de toekomst veel meer om het het aanbieden van kwaliteit dan er snel bij te zijn, dit terzijde en tussen haakjes even).
Reet van Retecool.com (op de foto met petje) zit me op te jagen, tenminste zo voel ik het, om mijn verslag over zijn lezing te maken, dat doe ik een dag later, gisteren.
Anyway en zonder clou: dit is mijn nieuwe verslaving, ik schrijf het ook al in FZ 4 in mijn commentaar die vandaag of morgen zal verschijnen: ik kan er niets aan doen maar ik voel me er heerlijk bij. En ik hoop de eventbranche met veel overpeinzingen, ontwikkelingen, nieuws, live video’s en mensen te bedienen in haar informatiebehoefte. Ik kan niet meer stoppen.