En dan de oorlog tussen de verschillende uitgeverijen in de eventbranche… ik heb bij de twee grootste gewerkt, bij FZ als hoofdredacteur en bij High Profile als hoofdredacteur internet.
Nu FZ met veel toeters en bellen op bewonderenswaardige wijze is overgegaan in Eventbranche Magazine en Eventbranche.nl inclusief brancheborrels, en nu High Profile in een wat afgeslankte vorm gekozen heeft om het thema van de vakbeurs Event 10 ‘lean en mean’ in te vullen met de afwezigheid tijdens deze beurs (wat High Profile geloof ik om de 4 jaar een keer doet) heeft een derde Nederlandse uitgeverij, de uitgever van EventView, met een lange adem gekozen voor een redactioneel inhoudelijke geniale vondst: laat de opdrachtgever een andere opdrachtgever interviewen, of liever breng opdrachtgevers met elkaar in gesprek. En laat ze zelf het onderwerp van gesprek bepalen.
Rikwin Nievaart (rechts op de foto), eigenaar-uitgever van EventView uit Leiderdorp zegt dat het blad ‘voor 70 tot 80 procent gemaakt gaat worden door user generated content waarbij de ene opdrachtgever de andere interviewt, en een persoonlijkheid als Aad Ouborg Rik Felderhof interviewt over gastvrijheid. “In de meest recente maart-uitgave interviewt Joost Hillen, directeur corporate affairs, sponsoring en events van Nationale Nederlanden met zijn compliance officer Hein van den Steenhoven de AstraZeneca heren Joost Montens als company compliance officer en directeur communicatie en pr Roeland van der Heiden over het onderwerp ‘compliance’. Dat soort voorbeelden zul je in de toekomst zien bij EventView magazine. Of Karoline Wiegeink die Willem van Weert van PON interviewt over accountability.”
Foto: Sacha Schalkwijk Fotografie
Kortom, het is spannend in deze tijd bladen uit te geven binnen de eventbusiness, nu High Profile Uitgeverij als grootheid en drager van de brancheparel het ‘Gouden Giraffe event’ zichtbaar de klappen aan het opvangen is van de recessie, de energieke doorstart van FZ met een nieuwe uitgever die op de beurs Event10 duidelijk laat zien dat ze er in gelooft (70 vierkante beursmeters met een imponerende stand die bijna als epicentrum en huiskamer van deze editie gezien kan worden – ook bij gebrek aan het High Profile-geweld uiteraard), EventView die op de achtergrond met een slimme redactionele invulling en mooie inhoudelijke thema’s langzaam aan het opklimmen is tot een toonaangever in deze markt… hoewel Maurice Hartog zelf al aangaf dat-ie wel eens gevraagd is wanneer de volgende ‘Maurice’ weer uitkomt, duidend op het veelvuldig voorkomen van zijn persoon in dit blad sinds de eerste editie (en dat is geen toeval, maar afspraak).
Maar laten we last but not least de enthousiaste ondernemer uit België Kevin van der Straeten met zijn Eventplanner niet vergeten. Kevin, die als jongste hond, enkel gelooft in online en als enige lijkt in te zien dat print langzaam maar zeker aan het doodbloeden is, gaat duidelijk vol gas tegen de stroom in en heeft in Nederland in de loop der jaren al flink weten te vissen in de eventvijver.
Print en/of online. Gerben Plasmeijer, voorzitter van bureauclub IDEA en eigenaar van Obsession / Goedefeesten.nl tipte nog eens bij de lancering van Eventbranche Magazine aan, zij het tussen neus en lippen door, maar wel met een microfoon en een zestigtal mensen als publiek, dat Sjoerd en de zijnen goed moeten blijven opletten. “Een magazine in print is mooi, maar zet alsjeblieft ook in op online.”
Uhm, volgens mij vergeet je iemand in de kop!
Wat dacht je van Punkmedia ;)))
Heerlijk zet iedereen weer op scherp!
Marieke
Meesterlijk. Erg leuk. Weet je ook de oorspronkelijke reden waarom Maurice (en nog 5 anderen) veelvuldig in EventView te zien waren?Nu 70 tot 80% User generated content…prachtig. Dan hou je nog maar 20 tot 30% User Paid Content over 😉