Als ik een opdracht binnenkrijg waarin iemand me vraagt een ‘indrukwekkend gesprek’ op te nemen op video, wil ik van tevoren wel weten waar we het over gaan hebben.
Maarrrr… wel met zo min mogelijk voorbereiding.
Zoals Jan Wolkers nooit iets voorbereidde als ie ergens een praatje moest houden of wat dan ook – ooit gezien in een documentaire – wil ik als gesprekspartner redelijk blank het gesprek in gaan om het verhaal zo begrijpelijk mogelijk te houden.
Wat ik wel erg belangrijk vind, is het voorgesprek, ter plekke. Daar gaat het om, daar wordt naar boven gehaald wat de boodschap moet zijn, wat in de video gezegd moet worden en om welke reden…
Jeroen de Jong, oprichter van Prominext, vroeg me twee ‘indrukwekkende video’s’ te maken ten behoeve van de profilering van zijn twee bedrijven Prominext en Exponext. Met Exponext als nieuw bedrijf dat met een nieuwe site de beurstak belicht die in Prominext zat.
Jeroen ging zijn bedrijf dus opsplitsen. Van Prominext naar Prominext en Exponext.
Er komen twee sites, met twee entiteiten, en op die sites legt Jeroen in een video uit wat de toegevoegde waarde is van Prominext of Exponext. En dan niet het wie-wat-waar-verhaal, maar het waarom en hoe van deze bedrijven.
Zoals gezegd, voordat ik de video’s ga opnemen doe ik altijd een voorgesprek. Ik heb opnamecapaciteit genoeg. Het liefst op dezelfde plek als waar later de video wordt opgenomen. In dit geval was het voorgesprek buiten en de opnames later binnen, door de regen.
Vaak zijn die voorgesprekken relaxter dan de definitieve opnames. Als het echt moet gaan gebeuren, treedt soms verstarring op, of er komt ineens een serieuze rimpel op het voorhoofd, die er in het voorgesprek nog niet was. Of dat iemand het over plezier in het werk heeft met een veel te boos hoofd. Waardoor opnieuw en ontspannen het vraag antwoord spel moet worden herhaald. Ook prima.
Voorgesprekken zijn soms gewoon erg vermakelijk om te bekijken. Meestal duren ze een klein halfuurtje, waarin veel dingen worden herhaald. Ik heb in deze video de helft van het oorspronkelijke gesprek laten zitten.
Het mooie is dat het voorgesprek een soort samenspel is, waarin ik wil weten wat Jeroen het liefst terug wil zien, maar ook waarin ik Jeroen adviseer om bepaalde zaken niet te belichten. Zo is het niet nodig om een uitleg te geven van beide bedrijven als je dat op je site in tekstvorm al doet. In de video moet echt naar voren komen waarom ik voor Jeroen en zijn mensen moet kiezen.
Mijn overtuiging is dat Jeroen geen klanten krijgt die via Google op zijn site terechtkomen. Google is op veel gebieden een overschatte partner. Jeroen krijgt via via zijn klanten, men wordt doorverwezen naar de site door mensen die Jeroen kennen, vervolgens ziet men in een video wie Jeroen is…. en of ze met deze man met deze uitstraling in zee willen.
Met andere woorden: wekt Jeroen genoeg vertrouwen om te gaan zoeken naar het telefoonnummer om hem te bellen voor een afspraak. Video is het middel om het dichtst bij dit vertrouwen te komen.
Ik ben ongeveer drie uur met Jeroen bezig geweest voor twee video’s en een fotoshoot >>
Het bedrag bleef onder de duizend euro. Het effect was groot.
Prachtig werk, ik ben onder de indruk, kom graag terug als mijn nieuwe bedrijf balls heeft gekregen, als ik een ‘voorlopig definitief’ verhaal en een website heb (ik ben nu zelfstandig redacteur/editor en auteur en ga binnenkort ook professioneel coachen). Eerst mijn gemakzucht overwinnen:)
Vriendelijk gegroet,
Lucy Arts, Groningen