Mensen die mij wat langer kennen dan als Punkmedia-zijnde kennen waarschijnlijk ook nog wel ‘het smoelenboek van FZ’
Het Smoelenboek, met z’n over de 75 profielen (niks zul je nu zeggen) is niet meer… Nergens meer te vinden. Het Smoelenboek is dood, lang leve uh… Facebook 😉 (vette knipoog smiley)
Ik geloof dat het in 2003 was dat ik startte met het online Smoelenboek van FZ (Feestelijk Zakendoen, een evenementenvakblad van Reed Business). Ik was hoofdredacteur van 2000 tot 2006. Het Smoelenboek was een online ding waarin ik elke week twee ‘belangrijke’ personen uit de branche mijn voorgekauwde vragen liet beantwoorden. Vragen als ‘Wat gaat hard aan in je auto?’; ‘Wat rij je eigenlijk?’ en ‘Wat wil je op je begrafenis gedraaid krijgen?’, maar ook ‘Wat is je favoriete drankje, je favoriete weet ik veel….’
Superpopulair was het. De statistieken van de wekelijkse nieuwsbrief lieten zien dat men massaal smulde van deze ‘interviews’, die later ‘profielen’ gingen heten…
FZ is in 2010 opgehouden te bestaan. En nou komt m’n punt. Vanaf dat moment is alle online content van FZ, alle bloed, zweet en tranen van die zeven jaar, over de muur van vergetelheid gekieperd. Er is niets niets niets meer te vinden van zeven jaar online knallen (in 2000 gestart). Heel heel jammer.
Gelukkig was ik in 2005 met m’n blog gestart en heb ik onbewust nog wat smoelen uit het smoelenboek kunnen redden.
Dat dacht ik tenminste… tot nu.
Nu ik een link wil maken naar het smoelenboek om te laten zien hoe dat er uit zag, merk ik dat ook het blogplatform TypePad waar al die content op stond, overgegaan is tot verwijderen van content van een oud-abonnee. Deze URL bijvoorbeeld van een van de laatste smoelen geeft een dead end: http://eventbranche.blogs.com/smoelenboek/2009/07/ronald-van-den-hoff.html
Laatst hoorde ik een ‘internet-deskundige’ socioloog of psycholoog op de radio zeggen dat in deze tijd waarop alles op internet voor eeuwig blijft staan ‘jij en alles wat jij op internet en social media zet voor eeuwig zichtbaar zal zijn voor je nabestaanden en …’.
Nou, om dat even te ontkrachten hierbij de test voor jezelf: ga voor de grap eens naar vijf, zes of zeven jaar oude blog posts en klik dan eens willekeurig op de linkjes. Ik wed dat meer dan de helft dood zal eindigen.
Maar goed, uiteindelijk gaat alles en iedereen dood. Wat weer een heel bevrijdende gedacht is.
Beter zoeken: http://web.archive.org/web/20100109074202/http://eventbranche.blogs.com/smoelenboek/2009/07/ronald-van-den-hoff.html
Inderdaad, op Archive.org kun je een hoop terugvinden maar lang niet alles. Tijdens de research voor Bloghelden kwam ik het zelfde tegen, sommige blogs waren letterlijk verdwenen. Er bestond gewoon niets meer van. Een vreemde constatering, juist vanwege die veelgehoorde uitspraak.
Die ik sinds dat moment altijd pareer met mijn eigen praktische voorbeelden dat het dus niet zo is dat internet alles onthoud.