Leuke dingen beginnen vaak underground, grassroots, punk, in een garage, met veel bier en noten… En zo moet het denk ik beginnen, en zo begint het ook vaak. De volgende dag gaan we het doen, jongens!
Snel aan tafel, een plan, een belronde, een productie, een organisatie en een lancering met veel bier en noten… Het opgepikt door enkelen en bij bewezen toegevoegde waarde wordt het een (groot) succes. Zo worden veel bedrijven geboren, om opgekocht te worden en vervolgens dood te bloeden (soms).
Als het SERIEUS wordt, als de marketeers komen snuiven, als de Zwarte Cross op het NOS Journaal komt, als het privéstrandje twitter op een zomerdag in Zandvoort gaat lijken (citaat van @puur). Als het allemaal te professioneel, te commercieel en daarmee te plat wordt legt de oorspronkelijke bezieling het af.
Zo sneuvelen veel mooie initiatieven. Het succes wordt te groot, de marketeers willen iedereen pleasen om vervolgens het succes massaal naar de middelmoot te degraderen. Want bij massa hoort middelmoot en middelmaat.
Op dat moment ontstaan herinneringen aan hoe mooi het was, de mooie verhalen aan de bar met veel bier en noten, toen nog niet iedereen iedereen stond te filmen en toen Flickr nog een woord was dat ‘we maar beter niet onder op onze website kunnen zetten’.
Het groepje bedenkers verplaatst zich vervolgens (vaak met een zak met geld) naar een nieuw weiland, strand, gaat van YouTube naar Vimeo en… komt-ie: van Flickr naar 500px.com.
500px.com is de nieuwe Flickr (wordt gezegd, ook door mij)… of dat nou zo is of niet, het is ’t uitchecken waard om zelf te ervaren en te beoordelen.
Deze blogposting is geïnspireerd door deze blogposting ‘The New Generatoin of Social Media‘ waar ik door Guido van Nispen op werd gewezen.
(Guido van Nispen, voorloper onder de voorlopers, aan wie ik de naam Punkmedia heb te danken overigens, zie onderin dit interview.)