Vrijdag 27 april 2007 09:53 uur. Een historisch persoonlijk moment. Precies veertien jaar geleden en drie dagen, kwam oud-collega Ronnie Witjes van High Profile het eigen High Profile-café binnenstormen met “Henk-Jan, ik kom net van een Inctspiratie (congres over uitgeven). Je moet op twitter!”
Ik had er op Marketingfacts al veel over gehoord, dus was het voor mij niet helemaal nieuw… maar om nou naast bloggen ook te gaan twitteren? Dat zag ik nog niet zitten. (10 mei blog ik 16 jaar.)
De vrijdag die daarop volgde, nu precies 14 jaar geleden dus – lag er in mijn High Profile-postvakje een uitgescheurde column uit Misset Horeca. Columnist Ronald van den Hoff, oprichter van Seats2meet and lots more, sluitte zijn column af dat over bloggen ging met… ‘en er is ook al een opvolger voor bloggen: twitteren. Maar daarover volgende week’.
Ronald van den Hoff heb ik hoog zitten, en ik weet dat heel veel mensen dat hebben, dus toen ik Ronald dat hoorde zeggen was ik de drempel over.
Twitteren!
Binnen een halve minuut had ik een account aangemaakt, een fotootje geüpload en klaar. Ik ging twitteren. Om 13:00 uur had ik een sollicitatie afspraak met een webredacteur, Marieke de Vos en dat werd mijn eerst tweet.
Met 0 Direct Messages, 0 Favorites, 0 Friends, 0 Followers en 1 Update rende ik High Profile rond om iedereen aan het twitteren te krijgen. Niemand volgde natuurlijk, want ik was die rare van de online redactie. Toen ook al begon ik die herkenbare zinnen te horen die ik daarna nog zo vaak zou horen en die altijd begonnen met “Waarom moet iemand weten dat ik… naar toilet, brood smeer, hond uitlaat blabla.”
En maakte ik de volgende blog post op de Highprofile.weblog (ook al jaaaaaren uit de lucht trouwens, maar ooit een print screentje van gemaakt) >>
De volgende dag was ik inmiddels al aardig wat mensen aan het volgen, en Vincent Everts twitterde toen over twittervision.com, even kijken of dat nog bestaat. Nee tuurlijk niet. (MAAR WEL OP YOUTUBE THANK GOD) Op twittervision zag je realtime tweets uit de hele wereld up-poppen op een wereldkaart. Fascinerend. Toen ik dat zag voelde ik dat dit groot zou gaan worden. Waarmee ook mijn twitter-evangelisatie startte. Tevergeefs vaak probeerde ik mensen te overtuigen van dit nieuwe medium.
Een dag later, morgen dus veertien jaar geleden, startte ik met het Highprofile account (nu sinds kort @events_nl) en startte Jeroen Mirck met @adformatie, Jeroen die toen nog bij Adformatie zat en initiatiefnemer was van het geweldige en onterecht gestopte Adfoblog.
Er waren veel early adopting medestanders. Zo weet ik bijvoorbeeld nog goed dat het podium van het eerste High Profile New Media Congres (in Taets Art Gallery) gevuld was met Twitter-evangelisten, Vincent Everts die de wake up call deed en er op knalde met: Wie twittert hier allemaal in de zaal? (Alleen Rob Captijn, Simon Renes en nog een handjevol mensen stak zijn vinger in de lucht.) Als afsluiter Boris Veldhuijzen van Zanten en Krijn Schuurman die als belangrijkste boodschap hadden: start met Twitter mensen!
Twee jaar, drie jaar later sloten de nu social media experts en goeroes zich aan en verdienen nu hun geld met evangeliseren. Wij, de early adopters kennen elkaar, weten wel beter. Zoals Anna-Maria @puur altijd al zegt, vroeger was twitter het feestje op een klein privé-strand, nu is twitter het Zandvoort in de zomer geworden.
Dat was ook de reden dat Anna-Maria naar aanleiding van een blog post van mij ooit – heel even – stopte met twitter. Net als ik. Toen ‘iedereen’ aanhaakte en het niet meer zo leuk was…
Op 14 juni 2008, tijdens het Social Media Event (van Erno Hannink en Laura Babeliowsky) stond Anna-Maria op het podium bij Seats2meet en ik was daar alles aan het filmen.
Een early adopter wil soms gewoon een beetje erkenning… 🙂 Thanks, Anna-Maria.